Tekstgrootte
Professionele Leergemeenschap
We willen dat de lessen die we geven de beste lessen zijn die een kind kan krijgen. Het leerteam (een groep leerkrachten) ontwerpt een les die ze vervolgens uitprobeert. Ze kijken naar wat leerlingen nu echt van deze les leren. Eén leraar geeft de gezamenlijk ontworpen les in de klas, de anderen observeren. Daarna kijken ze wat er goed ging en wat beter kan. Dit met als doel om ieder kind elke les een leersprong te laten maken.Alle teamleden gebruiken de inzichten in hun lessen en verbeteren daarmee hun leerkrachthandelen.
Opleiden in school
Het Mozaïek werkt met stagiaires die een opleiding volgen om leerkracht te worden. Dit betekent dat er samengewerkt wordt met de Pabo (pedagogische academie basisonderwijs) en de PWPO (pedagogische wetenschappen primair onderwijs). Op elke locatie zullen stagiaires aanwezig zijn en zij zullen lessen geven en onderzoek doen. We vinden dit belangrijk, omdat toekomstige leerkrachten het vak ook in de praktijk goed moeten leren. Natuurlijk blijven de groepsleerkrachten eindverantwoordelijk voor hun groep.
Educatief partnerschap
Een goede samenwerking tussen school en ouders heeft grote invloed op de ontwikkeling en het leren van kinderen. Vanuit een gezamenlijke verantwoordelijkheid en school en thuis met elkaar te verbinden, wordt gewerkt aan de ontwikkeling en een positief zelfbeeld van het kind.
Voor ouders van de voorschool en de groepen 1 en 2 is driewekelijks een ouderbijeenkomst ‘Meedoen met je kind’ waarin we school en thuis met elkaar verbinden. In de groepen 3 gebeurt dit nog 4 keer per jaar.
Taalonderwijs in de onderbouw
In de voorschool en de groepen 1 en 2 wordt er gewerkt met de methode Taalmozaïek. Deze methode met een planmatig aanbod voor kennis van de wereld, mondelinge taal en woordenschat is ontwikkeld op onze school. Het begrijpend luisteren en kijken wordt daarin geïntegreerd. Regelmatig zult u als ouder zien, dat er taalmomenten zijn waarbij de leerkracht vertelt en de kinderen luisteren, er vragen gesteld worden waarbij het kind aan het denken wordt gezet en dat kinderen in gesprek gaan met elkaar o.a. door ze in taalruimte scheppende situatie te brengen, een rijke leeromgeving aan te brengen en gebruik te maken van coöperatieve werkvormen. Zie ook de website www.taalmozaiek.nl.
Taalonderwijs in de groepen 4 t/m 8
We werken met de methode Taalactief. Wanneer we in alle groepen thematisch gaan werken zullen de taalonderdelen mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid, woordenschat en begrijpend lezen worden geïntegreerd met kennis van de wereld.
Spellingonderwijs in de groepen 3 t/m 8
We werken met de methode Staal, omdat deze methode onze visie onderschrijft: beginnen met een auditieve start, daarna directie instructie, werken in een vast ritme, als leerkracht het modellen, elke les leerstof herhalen en dagelijkse dictees. Daarnaast is er een doorgaande lijn werkwoordspelling.
Kennis van de wereld
Op het Mozaïek stellen we een curriculum samen dat kinderen veel (achtergrond)kennis bijbrengt, dit is voorwaardelijk voor een succesvolle schoolcarrière.
Dit bevordert het tekstbegrip. De huidige taal- en zaakvakmethodes bieden kinderen te weinig kansen om voldoende kennis en woordenschat op te doen. Het kennisaanbod is te beperkt, te fragmentarisch, de verwachtingen ten aanzien van de kinderen zijn te laag en de verwerkingsopdrachten zijn hoofdzakelijk reproductief. Er wordt dus onvoldoende geleerd. We willen de wereld van kinderen vergroten: daar gaan ze beter van lezen en uiteindelijk beter van leren (Ledoux, 2020). De school ontwikkelt daarom haar eigen onderwijs, met een hoog kennisaanbod waarin kennis van de wereld, woordenschat, begrijpend luisteren/lezen en schrijven geïntegreerd zijn.
Rekenen
We hebben een heldere visie op het rekenonderwijs. We nemen kennis van de nieuwste inzichten over automatiseren en memoriseren en context- en verhaalsommen. Met deze kennis gaan we aan de slag in de praktijk. We ontwerpen kwaliteitskaarten waarmee duidelijk wordt hoe de rekenles er op het Mozaïek uitziet. Daarnaast leren we hoe we nog beter kunnen differentiëren in de klas. We kijken kritisch naar de inhoud van onze verlengde instructies en pre-teaching zodat we nog beter aan kunnen sluiten op wat ieder kind van ons nodig heeft.